Wat is het verschil tussen een billboard en andere buitenreclame?

Jouw boodschap kenbaar maken met behulp van buitenreclame is altijd een goed idee. Maar welke verschillende offline manieren kun je gebruiken om je merkbekendheid te vergroten? In dit artikel vertellen we meer over het verschil tussen een (digitaal) billboard en andere vormen van buitenreclame.

Het verschil tussen een billboard en andere buitenreclame

Benieuwd welke vorm van adverteren het meest geschikt is voor jouw marketingboodschap? We lichten graag toe wat een billboard precies is, welke varianten er zijn en wat het verschil is met andere manieren van offline adverteren.

WAT IS EEN BILLBOARD?

Een billboard is een enorm reclamebord dat je vaak langs wegen, snelwegen of drukke stadsstraten tegenkomt. Het is een populaire manier om de boodschap van adverteerders kenbaar te maken bij een breed publiek. Over het algemeen worden billboards gemaakt van duurzame materialen, zoals aluminium of staal. Ze zijn te herkennen aan hun vaak grote en kleurrijke afbeeldingen of teksten die van kilometers afstand al te zien zijn. Billboards staan daarom vaak op strategische plekken om maximale zichtbaarheid te garanderen.

REGULIERE VS. DIGITALE BILLBOARDS

Tegenwoordig zijn er naast reguliere billboards, ook digitale varianten beschikbaar. Benieuwd wat precies het verschil is tussen deze vormen?

REGULIERE BILLBOARDS
  • Materialen: Vaak gemaakt van duurzame materialen zoals aluminium of staal;
  • Inhoud: Bestaat meestal uit een vaste afbeelding of tekst, die voor een bepaalde periode blijft hangen;
  • Voordelen: Eenvoudig te produceren en bieden constante zichtbaarheid zolang ze geplaatst zijn.
 
DIGITALE BILLBOARDS
  • Technologie: Bestaan uit LED-schermen die dynamische content kunnen weergeven;
  • Inhoud: De advertenties kunnen regelmatig worden bijgewerkt en verschillende advertenties kunnen op één locatie worden getoond;
  • Voordelen: Hogere kwaliteit en flexibiliteit. Advertenties blijven aantrekkelijk en leesbaar onder verschillende weersomstandigheden en kunnen eenvoudig worden aangepast aan verschillende campagnes.

 

Verschillen met andere vormen van buitenreclame

Er zijn veel verschillende vormen van buitenreclame, waaronder bushokjesadvertenties, straatmeubilair of posters door de stad en bij tram- en treinstations. Deze advertentievormen verschillen onder andere in het formaat en bereik ten opzichte van billboards. Lees hier meer over de verschillen!

FORMAAT EN BEREIK
Billboards staan bekend om het opvallende formaat en de zichtbaarheid op strategische plekken. Dit zorgt ervoor dat campagnes in billboards een groot en divers publiek bereiken. Andere vormen van buitenreclame hebben een kleiner formaat en zijn geplaatst op specifieke gebieden. Denk bijvoorbeeld aan locaties rondom het openbaar vervoer. Dit soort buitenreclame richt zich met name op een lokaal publiek.

DOELGROEP
Met behulp van billboards wordt er op korte termijn een groot en breed publiek bereikt. Hierdoor is deze manier van adverteren uitstekend om in no time meer naamsbekendheid op te bouwen. Andere vormen van buitenreclame richten zich eerder op specifieke wijken of gebieden. Dit is vooral interessant voor campagnes die zich richten op een specifieke groep mensen, zoals ov-reizigers.

Impact van billboards en andere buitenreclame

Met billboards bereik je gegarandeerd een breed publiek. Daarnaast zijn er nog een aantal andere voordelen van digitale billboards ten opzichte van andere vormen van buitenreclame.

HOGERE ZICHTBAARHEID EN BEREIK
Digitale billboards bieden een opvallende aanwezigheid in het dagelijks leven van een breed publiek. Ze zijn zichtbaar op drukke verkeersaders en stedelijke gebieden, waardoor ze de aandacht van een groot aantal mensen trekken.

VERBREDEN VAN MERKHERKENNING
Door herhaalde blootstelling aan digitale billboards wordt de herkenning van een merk snel verbeterd, wat kan leiden tot een verhoogde voorkeur en aankoopintentie.

EFFECTIEVE TARGETING
Digitale billboards zijn geplaatst op super effectieve locaties en de content kan snel en eenvoudig worden aangepast om verschillende doelgroepen te bereiken.

VERSTERKEN VAN VISUELE COMMUNICATIE
Digitale billboards maken het mogelijk om opvallende ontwerpen en dynamische content te tonen, waardoor merken zich kunnen onderscheiden van concurrenten en een blijvende indruk kunnen maken.

Kies je voor een billboard of andere buitenreclame?

Wil je als adverteerder gebruik maken van buitenreclame, maar weet je niet welke vorm hiervoor het meest geschikt is? Ga dan na wie je wilt bereiken! Met een billboard bereik je op korte termijn een ontzettend grote groep mensen, terwijl je met een bushokjesadvertentie heel lokaal te werk gaat. Maak jouw voorkeuren kenbaar en laat je adviseren door de professionals van Bereik. Met een enorm netwerk van digitale schermen langs een groot aantal drukbezochte (snel)wegen in Nederland weten we zéker dat we jouw reclamecampagne kenbaar maken bij een breed publiek.  

MEER WETEN?

Wij zijn iedere werkdag bereikbaar via ons telefoonnummer 010-503 00 29 of per mail info@bereik.nl. Direct een afspraak inplannen of contactformulier invullen? Klik dan op onderstaande button.

Lees hier nog meer informatieve blogs:

A20 Rotterdam snelwegreclame

Wat is geholpen naamsbekendheid?

Met behulp van offline advertenties wordt het mogelijk om de naamsbekendheid van een merk in no time te versterken!

lees meer
Sterke campagne in Hellevoetsluis

9 tips voor het creëren van een sterke reclame-uiting

Met deze 9 tips creëer je in een handomdraai een sterke reclame-uiting

Lees meer
Coolsingel 1200x675

Digitale billboards vs. traditionele billboards

Lees meer over de voordelen van digitale campagnes t.o.v. traditioneel adverteren

Lees meer