BRO Next: buitenreclame is nu beter meetbaar!

Buitenreclame is wel degelijk meetbaar. Dit jaar is er een vernieuwd buitenreclame onderzoek gelanceerd: BRO Next. Dit bestaat uit vier onderdelen die we hieronder toelichten:

  1. Volumes van verplaatsingen op allerlei manieren, zoals auto/motor, (brom-)fiets, te voet en het OV. Dit wordt gemeten onder alle Nederlanders van 13 jaar of ouder en is gebaseerd op meer dan 30 gevalideerde bronnen.
  2. Personen en hun reisgedrag via een app, die passief de bewegingen buitenshuis meet. Zo wordt gemeten wie een buitenreclame object passeert en wordt de bereiksopbouw bepaald.
  3. Classificatie van objecten op straat/langs de weg, op het station, in winkelcentra en andere publieke ruimtes. Er zijn zo’n 60.000 deelnemende objecten en de classificatie bevat ook kenmerken, zoals de hoek t.o.v. de weg, het formaat, etc.
  4. Zichtbaarheid (VAC). Op basis van eye-tracking onderzoek wordt bepaald hoe groot de kans is dat een passant daadwerkelijk naar het object kijkt.

Bron: BRO Next

Leuk, maar wat kan ik hier nu mee?​

Alle data zijn in een systeem gezet (IDS), waardoor we op paneelniveau en op campagneniveau kunnen berekenen hoeveel mensen er naar een digitaal billboard hebben gekeken, terwijl jouw campagne zichtbaar was. Ook berekenen we hoeveel mensen er in de gelegenheid zijn geweest om naar het paneel te kijken. Dit betreffen de impressies en heet de Digital Realistic Opportunity to See (DROTS). Die DROTS is ook de basis voor campagnes die bijvoorbeeld gebaseerd zijn op basis van doelgroepen en weersinvloeden. Je kan er dus voor kiezen om niet meer op een bepaald billboard zichtbaar te zijn van maandag tot en met zondag, maar bijvoorbeeld alleen op bepaalde tijdstippen of dagen, waarop het 20 graden of warmer is. 

Resulteert die meetbaarheid automatisch in een betere campagne voor mij?

Deze cijfers zeggen niets over het beoogde resultaat van jouw campagne. Dit hangt namelijk af van veel meer factoren dan alleen de keuze van objecten. Belangrijk bij een campagne zijn de volgende zaken:

  1. Wat is het doel van mijn campagne en de boodschap die ik wil communiceren?
  2. Hoe is de uiting opgebouwd? Is hij goed zichtbaar?
  3. Wanneer ben ik blij / wat zijn je gestelde KPI’s?
  4. Welke media zet ik nog meer in om het campagnedoel te bereiken?

Meer weten?

Wil je hier eens verder over praten? Neem dan contact op met jouw accountmanager of klik op onderstaande button.