Hoe maak ik een effectieve reclame uiting?
Reclame-uiting - vacature - Hoorn

Hoe maak een effectieve reclame uiting?

Digitale buitenreclame is de manier om jouw boodschap snel en effectief met een groot publiek te delen. Wel heb je hiervoor een goede reclame-uiting nodig. Buitenreclame is een unieke communicatie uiting, daarom zetten we graag een aantal tips en tricks voor je op een rij. Lees gauw verder en ontdek hoe jij een effectieve reclame uiting kunt (laten) maken.

Wanneer je langs een digitaal buitenreclame billboard rijdt, heb je enkele seconden om de reclame uiting te bekijken en in je op te nemen. Dat is ook meteen de uiting: je wilt met de reclame-uiting opvallen en de aandacht trekken van je doelgroep. Met de juiste reclame uiting lukt dat! Wij vertellen je graag hoe je dit in slechts 6 stappen kunt doen.

1. De boodschap

Met een buitenreclame campagne wil je een bepaalde doelstelling bereiken. Zo kan het zijn dat je een bepaalde boodschap aan je doelgroep wilt overbrengen of een passant wilt aansporen tot het uitvoeren van een actie. MAar hoe zorg je ervoor dat jouw campagne dan het gewenste effect heeft? Daar zorg je als volgt voor:

 

  • Zorg voor een duidelijke boodschap: kort en krachtig
  • Maak duidelijk wat je voor de doelgroep kunt betekenen of wat je van ze verlangt
  • Verkondig één boodschap per reclame: overzichtelijker is makkelijker te onthouden
  • Maak duidelijk wie de afzender van de reclame-uiting is: zo kunnen ze je onthouden en actie ondernemen
 

Kortom: het is belangrijk dat je het zo eenvoudig mogelijk maakt voor de doelgroep om je boodschap te onthouden. Je wilt natuurlijk dat ze uiteindelijk aan je denken als zij een bepaald product of dienst zoeken. Of dat ze weten waar ze moeten solliciteren als je op zoek bent naar nieuwe medewerkers.

2. De Call to action

Om ervoor te zorgen dat je doelgroep ingaat op jouw reclame uiting, is een goede call to action van belang. Laat in de uiting duidelijk naar voren komen welke boodschap je wilt overbrengen. Wil je dat eraan je gedacht wordt in de supermarkt? Of wil je dat ze een bezoek brengen aan je website? Laat in het laatste geval duidelijk zien hoe iemand met jouw onderneming in contact komt. Enkele manieren om dit te doen is door je reclame-uiting te voorzien van

  • een korte tekst die op afstand ook duidelijk te lezen is
  • een korte website-url (bijv. Bereik.nl)
  • een duidelijk logo in beeld
 

Verder is het goed om te weten dat het vermelden van een QR code of telefoonnummer niet altijd handig is. Dit komt doordat onze digitale billboards meestal langs drukke wegen staan. Mensen passeren deze vaak met de auto of fiets, hierdoor hebben zij geen tijd om het telefoonnummer te onthouden of de QR code te scannen. Bovendien doet het ook afbreuk aan je boodschap, omdat ze in slechts enkele seconden hun aandacht moeten verdelen.

3. Look and feel

Naast een duidelijke boodschap en een goede call to action wil je natuurlijk ook dat de reclame uiting er aantrekkelijk uitziet. Hier kun je voor zorgen door:

  • De kleuren van je huisstijl te gebruiken. Zo is de uiting herkenbaar en passend bij eventuele andere reclame uitingen.
  • Een redelijk groot en dik lettertype te gebruiken. Je wilt natuurlijk dat een passant je boodschap gemakkelijk van de uiting kan lezen.
  • Een afbeelding toe te voegen. Zorg wel dat de afbeelding je uiting ondersteund en bijdraagt aan de boodschap. Hierdoor versterkt het elkaar.
  • Het totaalbeeld rustig te houden, Less is more!

4. ANIMATIE IS OPTIONEEL

Op de digitale billboards van Bereik kun je niet alleen statische reclame uitingen tonen. Het is ook mogelijk om bewegend beeld aan de uiting toe te voegen. Dit is in de meeste gemeentes toegestaan. Wil je een reclame uiting tonen met een bewegend beeld? Zorg dan dat je naast bovenstaande punten ook ervoor zorgt dat:

  • de beweging minimaal is, zodat het niet afleid van de boodschap
  • de beweging niet te snel gaat, zodat de boodschap gelezen kan worden
  • je niet meer dan 2 slides gebruikt, omdat je slechts enkele seconden hebt om je reclame uiting te tonen aan de passant (ze rijden of lopen weer door)

5. DE JUISTE RECLAME UITING SPECIFICATIES

Denk bij het ontwerpen van een reclame uiting aan de juiste specificaties. Bereik beschikt over veel digitale billboards van verschillende formaten. Je kunt hier per digitaal billboard de aanleverspecificaties vinden.

Je zal misschien opmerken dat de reclame uiting op basis van de aanleverspecificaties erg klein is. Ook kan het soms wat wazig lijken. Dit heeft te maken met het verschil in pixeldichtheid van een laptop en een digitaal billboard. Op je laptop lijkt een uiting dus klein, maar op de digitale billboards is de kwaliteit goed. Je reclame zal geschaald worden over de pixels van het scherm. Je zult zien dat je reclame uiting van goede kwaliteit is.

6. TEST JE RECLAME-UITING

Je reclame uiting moet in een paar seconde duidelijk zijn voor een passant. Zij moeten weten voor welke dienst of product ze bij jou moeten zijn en hoe ze op jouw boodschap in kunnen gaan. Je kunt zelf een kleine test uitvoeren.

Loop een paar stappen weg van je uiting. Kun je jouw reclame-uiting nog goed lezen? Ja? Top! Laat je collega, die je reclame-uiting nog niet heeft gezien, ook een paar meter van de uiting af staan. Toon je reclame uiting enkele seconde. Wat heeft jouw collega gezien en onthouden?

ADVERTEREN MET BEREIK?

Wil je ook graag adverteren en je bereik vergroten? Dan ben je bij Bereik aan het juiste adres. Ontwerp een effectieve reclame uiting en laat deze weergeven op één van de digitale billboards van Bereik. Onze digitale billboards staan op diverse plekken in Noord-Holland, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland. Ook behoort adverteren langs de snelweg tot de mogelijkheden. Kortom: met ons netwerk van ruim 88 digitale billboards zijn er altijd wel geschikte plekken waarop je met jouw uiting kunt adverteren.

Uiteraard staan de medewerkers van Bereik klaar om je te helpen of te adviseren bij het maken van een passende en geschikte reclame-uiting. Wij zijn te bereiken via: 010 – 503 00 29, ontwerp@bereik.nl of Bereik.nl.

OOK INTERESSANT